Blog, Pani algemeen

Afronden van het gebouw

Hill en Gerrit legden de laatste hand aan het multifunctionele schoolgebouw: verfwerk, bekleden van de deuren met bamboe en het in elkaar zetten van het door hun ontworpen schoolmeubilair. Dit meubilair ontwierpen zij zo ingenieus dat het ook als bed dienst kan doen.
Gerrit en Hill gingen totaal vijf keer naar Bangladesh voor de begeleiding van de bouw van de ambachtsschool, steeds voor ongeveer 1,5 week. “Het is lastig om dan weer terug te gaan en het werk los te moeten laten. Er gebeuren dan onverwachte dingen. Zoals het behandelen van bamboe met insecticiden en het schilderen van de bamboe. Dit was niet de bedoeling.”

Gerrit is enthousiast over zijn ervaringen: “Wij brengen daar veel kennis, maar leren ook veel. Onder andere vergeten trucjes. Dat je bijvoorbeeld ook een waterpas kunt maken van een lange slang met water en een luchtbelletje. Lastig was dat de bouwkundige kennis ter plekke niet groot was. De lokale aannemer kon de tekeningen niet lezen en de Engelse maatvoering was lastig.

De werklui hebben wij onder andere verschillende metselverbanden geleerd. Alles werd ter plekke met de hand gedaan. Zelfs stukken staal werden met de hand op maat gemaakt.”

Bamboe is gebruikt als constructiemateriaal en decoratief toegepast. Dit was ook nieuw voor de lokale bevolking om te zien dat bamboe ook decoratief gebruikt kan worden. Zij gebruikten het zelf hooguit om een landje te ‘palen’. Alles is gemaakt met wat ter plekke voor handen was. Zo zijn er lampen gemaakt van manden en ramen van de ringen van septic tanks. “Het was leuk om de lokale mensen te laten zien wat je allemaal met aanwezige materialen kunt doen. Het werken met mensen voor mensen was bijzonder en de inzet van de lokale bevolking inspirerend. Goed om te zien hoe trots de mensen zijn op hun gebouw.”