Pani algemeen

Bamboe fietsen

Om de mensen van het dorpje Guscho Gram te helpen aan werk, begint Stichting Pani een ambachtsschool. In onze zoektocht wat het eerste bedrijf zou kunnen zijn, kwamen we bamboe fietsen tegen. In Ghana en Zambia zijn bamboe fiets fabrieken al succesvol. Bij fabriek moet je je trouwens niet te veel voorstellen. In Bangladesh zou dit betekenen een werkplaats met wat materiaal en vooral veel mankracht om de fietsten in elkaar te zetten. En daar zit meteen een van de redenen waarom wij er zo enthousiast over zijn. Wat namelijk nodig is, is dat we veel mensen kunnen helpen aan een baan. Je wilt dus zo min mogelijk investeren in machines, nee dat geld spenderen wij liever aan salaris zodat mensen voor hun gezin kunnen zorgen!

Wij denken dat bamboe fietsen goed zouden kunnen werken in Bangladesh: een fiets maken is te leren zonder vooropleiding, bamboe groeit heel veel in Bangladesh en het belangrijkste vervoersmiddel in Bangladesh is de fiets. Daarnaast zorgt een fiets voor mobiliteit. Als we bijvoorbeeld de mensen uit het Guscho Gram vervolgens fietsen kunnen schenken, hebben zij de kans om een baan te zoeken op een grotere afstand. Of kost het minder tijd om medicijnen te halen in het dorpje waardoor ze die dag kunnen werken op het land.

Om een idee te krijgen van bamboe fietsen is dit een mooi filmpje:

httpv://www.youtube.com/watch?v=Mk2i1rB17iA

We zijn nu in de onderzoeksfase waarbij we antwoord zoeken op vragen als hoeveel mensen kunnen en willen een fiets kopen, hoeveel kost de fiets om te maken en hoeveel levert het op, hoeveel mensen kunnen we in dienst nemen en wat is een passend salaris, welke training hebben de werknemers nodig om goede fietsen te maken, enz. Via de website houden we je op de hoogte.