Inspiratie

Wij halen onze inspiratie uit verhalen, video’s, eigen ervaring, andermans ervaring enzovoorts. Op deze pagina verzamelen we al die inspiratie.

TED talks

Wij kijken graag TED talks. Zeer inspirerende presentaties van maximaal 18 minuten, onder andere over ontwikkelingshulp. Hieronder een lijstje van onze favoriete TED talks rondom ontwikkelingshulp:

Hans Rosling

Heb jij een beeld bij ontwikkelingshulp? En hoe de wereld er vandaag de dag uit ziet? Kijk dan eerst eens naar Hans Rosling. Wedden dat je beeld verandert? Hij presenteert statistieken zoals je ze nog nooit hebt gezien.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=RUwS1uAdUcI
Rond 4:30 minuten gaat het over het gemiddeld aantal kinderen in Bangladesh. Hoeveel schat jij in?

Kiva

Deze dame is oprichtster van Kiva. Ze vertelt hoe je als kind hoort over armoede en je gemotiveerd bent om te helpen. Maar naar mate je ouder wordt, lijken de problemen zo groot te zijn, dat je motivatie daalt tot een dieptepunt. Men heeft niet meer het gevoel dat uberhaupt iets helpt. Met Kiva bewijst ze dat iedereen graag wilt helpen, als ze maar weten waar ze aan helpen. Precies wat we met Pani ook willen bereiken!

httpvh://www.youtube.com/watch?v=Cqj0sgrNL10

Gates foundation

Melinda en Bill Gates staan bekend als ‘s werelds grootste filantropen. Met hun stichting helpen ze velen. In deze presentatie vertelt Melinda wat stichtingen kunnen leren van de aanpak van Coca-Cola.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=GlUS6KE67Vs

India’s project: computers in de muur

Dit verhaal ‘sounds to good to be true’. Wat een geweldig initiatief en wat een fantastische uitkomsten:

httpv://www.youtube.com/watch?v=dk60sYrU2RU

Armoede als kans

De Indiase topeconoom Prahalad vindt dat we op een heel andere manier moeten kijken naar de armen in de wereld. Prahalad: “Als we de armen niet meer zien als slachtoffer of last, maar ze beschouwen als prijsbewuste consumenten opent zich een wereld van nieuwe mogelijkheden.” Armoede is niet een probleem, maar een kans en als onze multinationals willen overleven dan zullen zij die kans moeten grijpen. In Tegenlicht, de armen als laatste groeimarkt:

Get Microsoft SilverlightOf bekijk de flash versie.

Pani video’s

Dit kindje kwamen we tegen onderweg naar een arm dorpje in de buurt van Rajarhat. Ze was enorm trots op haar eigen autootje.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=u4EUXAfTxOM

Kijk op onze YouTube pagina voor meer Pani video’s.

Bangladesh video’s

Net zoals in India, wordt muziek veel gebruikt om een boodschap over te brengen. Deze dame zingt over het belang van toiletten in het Bengaals. Het geeft een prachtig beeld van  Bangladesh (en de muziek is lekker opzwepend).

httpvh://www.youtube.com/watch?v=ht2H_8tSw04

En deze dame heeft het over het belang van schoon drinkwater.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=rHldoEEkqR8&feature=player_embedded

Shumi is 19 jaar en vertelt over haar zelfopgezette kapsalon, over het feit dat ze ervoor kiest niet te trouwen en hoe de gemeenschap hierop kan reageren.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=5e_XemXxJQ4&feature=related