Pani algemeen

Langdurige hulp?

Tijdens ons bezoek aan Bangladesh, bezochten we onder meer Guscho Gram, een arm dorpje in de buurt van Rajarhat. Dit dorpje heeft 7 jaar geleden hulp gehad van een buitenlandse stichting. Een weg is aangelegd, huisjes, toiletten en een schooltje zijn gebouwd en waterputten aangelegd.

Een goed initiatief waar de mensen toen mee geholpen waren. Het vervelende is dat 7 jaar later, verval is ingetreden. De weg brokkelt bijvoorbeeld langzaam af, waardoor er nu geen auto’s meer bij het dorpje kunnen komen. De toiletten zitten inmiddels verstopt. Een van de bewoners vertelde dat hij wel zijn best had gedaan om de verstopping op te lossen, maar het zit simpelweg te diep. Het ontbreekt aan kennis van de bewoners om dit probleem op te lossen. En ze kunnen bij niemand aankloppen voor hulp. Het resultaat: men gebruikt weer zoals vroeger de vijver, die raakt vervuild waardoor de vissen (waar ze inkomen aan verdienden) dood gaan.

De huizen en toilet
httpvh://www.youtube.com/watch?v=K0Rwd5My1lk

Het schooltje
Vrijwilligers uit Rajarhat geven hier periodiek les aan de kinderen
httpvh://www.youtube.com/watch?v=UVZBpfYQTtk

We willen met Stichting Pani zorgen dat ook nadat we geholpen hebben met bijvoorbeeld toiletten, de mensen kennis hebben hoe ze deze zelf kunnen onderhouden. En omdat we regionaal te werk gaan, in de buurt waar onze familie woont, dat men altijd een plek heeft om aan te kloppen voor vragen. Zo willen we waarborgen dat de geboden hulp ook op lange termijn de mensen blijft helpen.