Ontwerp Ambachtsschool klaar

Afgelopen jaar vroeg ik op de 1%CLUB of er architecten waren die Pani wilde helpen met het ontwerp van de Ambachtsschool. Binnen een week kwamen we in contact met de zeer enthousiaste Gerrit Schilder  en Hill Scholte. En dit is het prachtige resultaat:

(Klik op de foto’s voor een vergroting)

Hill en Gerrit hebben ervaring met bouwen in Aziatische landen en dat bleek ook meteen tijdens het ontwerpproces. Ze hebben bijvoorbeeld rekening gehouden met de seizoen in Bangladesh en de bouwplanning daarop afgestemd. We starten met de bouw van het dak zodat we klaar zijn voor het regenseizoen. Dan kan ongeacht regen door gebouwd worden aan de werkplaats, de winkel en de klaslokalen. Wij zijn enorm blij met het resultaat. Het is een ontwerp dat gebruik maakt van lokale bouwstijlen (de mensen die de school gaan bouwen weten dus hoe ze dit moeten doen) en toch geeft het een heel ander beeld dat de standaard Bengaalse bouw. Het toont wat gedaan kan worden met bouwmaterialen als bamboe en golfplaat. Kortom: wij kunnen niet wachten om te starten.