Wie is Pani?

In 2011 besluiten Leonn en Hilde  te starten met een stichting voor Leonn’s geboorteland Bangladesh. Samen met Marjan, Ali, Harry, Inez en Laiju vormen zij Stichting Pani. Iedereen die zich inzet voor Pani doet dat vrijwillig. De donaties gaan 100% naar Bangladesh. De kosten in Nederland – voor bijvoorbeeld de bank, KVK, funding enz – betalen Leonn & Hilde zelf.

Leonn Sekender & Hilde van Dijk – oprichters
Leonn op facebook en Hilde op Facebook

Leonn en Hilde

Leonn emigreert op zevenjarige leeftijd, in 1986, van Bangladesh naar Nederland met zijn ouders.

“Regelmatig ga ik naar Bangladesh. Natuurlijk is het dan fijn mijn familie te bezoeken. Maar elke keer word ik ook geconfronteerd met de armoede van het land. Zelf ondersteunen we al jaren met kleine initiatieven. En als je ziet wat dat al voor effect heeft! Ik hoop meer mensen te motiveren deze initiatieven te ondersteunen en zo nog veel meer effect te bereiken.”

Hilde en Leonn wonen samen in Arnhem. In December 2010 ging ze voor het eerst naar Bangladesh.

“Een prachtige ervaring om de achtergrond van Leonn en m’n schoonfamilie te leren kennen. Tegelijkertijd een klap in je gezicht van de werkelijkheid die armoede heet. Alles over oneerlijke verdeling, arm en rijk, ontwikkelingssamenwerking etc. had ik natuurlijk al gehoord. Maar als je het zelf hebt gezien, geroken en gehoord, voel je pas echt wat al die cijfers en publicaties betekenen.”

“Een van de Bengaalse woorden die ik leerde is Ektu, of te wel: een beetje. Ik heb gezien dat je met een klein gebaar grote verschillen kan maken. Met Stichting Pani hoop ik mensen te bewegen om ook een klein beetje te doen.”

Naast Stichting Pani hebben Leonn en Hilde het bedrijf  Slim opgewekt waarmee ze scholen in Nederland helpen verduurzamen.

Marjan van Dijk – bestuurslid
Marjan op Facebook

Marjan

Marjan woont in Veenendaal met haar man Fred en haar twee hondjes Pepper en Paisley. Marjan is moeder van drie, huisvrouw en helpt Freds bedrijf met de administratie. Als moeder van Hilde is ze nauw betrokken bij stichting Pani, en toen ze gevraagd werd als bestuurder was het antwoord dan ook volmondig ja. Marjan ondersteunt de stichting onder meer met het organiseren van events en community management. Ook heeft ze veel naai-ervaring wat goed van pas komt in de naaiprojecten in Bangladesh.

“Als je in Bangladesh bent, merk je pas hoe groot het verschil is tussen onze wereld en die van hen. Ik vond het erg spannend de eerste keer dat ik naar Bangladesh ging, maar het was een prachtige ervaring. De mensen zijn heel vriendelijk en heel nieuwsgierig. Ik hoop door me in te zetten voor deze stichting, wat bij te kunnen dragen voor de mensen daar!”

Ali Sekender – bestuurslid

Ali

Ook Ali – vader van Leonn – komt in 1986 naar Nederland. Hij voelt zich hier al snel thuis en kan erg genieten van een boterham met kaas of stamppot, zij het met wat kruiden voor extra smaak. Ali werkt jaren als importeur van Bangladesh naar Nederland en heeft veel ervaring met de internationale handel tussen deze landen. Na een zwaar auto-ongeluk kan hij helaas deze werkzaamheden niet meer verrichten.

Regelmatig heeft Ali contact met zijn broers en zussen in Bangladesh en bezoekt hij hen wanneer mogelijk. Door de sterke band tussen Nederland en Bangladesh en Ali zijn ervaring, kan hij de juiste informatie boven water halen en weet Ali precies hoe zaken doen in Bangladesh werkt.

“In december waren we bezig met een dakrenovatie van het huis waar mijn zus woont. Het ontbreekt in Rangpur aan mensen met een goede vakopleiding om beroepen uit te voeren zoals lassers, dakdekkers, elektriciens etc. Zo gebruikte de lassers bijvoorbeeld zelfgemaakte lasapparatuur. Harstikke gevaarlijk! Er is zelfs brand geweest in het huis. Als we met de stichting mensen kunnen opleiden om zulk werk veilig uit te voeren, helpen we die mensen op langdurige wijze. Als zij een zelfstandig bestaan kunnen opbouwen, wordt Stichting Pani op lange termijn hopelijk overbodig!”

Harry Valen en Inez Valen van Wetten  – Ambassadeurs

Harry & Inez

Eind jaren tachtig kwam Ali in Huissen wonen en leerden Harry en Inez het gezin Sekender kennen. Alles was nieuw voor hen. Samen met vrienden betekende Harry en Inez veel voor het gezin in die tijd.

Ali wilde ook graag aan het werk in Nederland. Hij zag destijds een markt om bamboe en jute naar Nederland te importeren voor verschillende doeleinden, en vroeg daarbij de zakelijke steun van Harry. Dat was de start van een zeer intensieve samenwerking.

Als docent wiskunde verbonden aan de Titus Brandsma Mavo en later Het Olympus College in Arnhem organiseerde Harry al regelmatig acties voor Bangladesh. In 1996 hebben Harry en Inez Bangladesh bezocht en kennis mogen maken met de roots van Ali en Leonn. Die reis maakte heel veel indruk! In oktober 2014 gaan zij weer naar Bangladesh en zijn erg benieuwd hoe het land is ontwikkeld in de tussenliggende jaren.

Nu Harry en Inez van hun vrije tijd genieten is het voor hen een logische stap in de Stichting Pani te participeren. Als ambassadeurs zoeken zij o.a. naar sponsoren en organiseren mede workshops en andere activiteiten om projecten financieel mogelijk te maken. Het is geweldig om met zoveel enthousiaste mensen samen te kunnen werken!

Laiju Naher – Advisor of Bangladeshi affairs
Laiju op Facebook

Laiju

Laiju – moeder van Leonn – heeft een sterke band met haar moederland en -cultuur. Samen met Leonn’s oma beheert ze de Bengaalse stichting New way of Hope. Een stichting die alleenstaande vrouwen uit de armste bevolkingslaag gratis naailes gaf, zodat deze vrouwen een onafhankelijk bestaan kunnen opbouwen. Al deze vrouwen verdienen 10 jaar na oprichting van de stichting een inkomen en hebben een aantal dames hebben zelfs hun eigen kledingbedrijfje opgezet.

Laiju’s ervaring en aanwezigheid in Bangladesh helpt ons in de activiteiten voor Stichting Pani.

Belangrijke documenten

Kijk hier voor de statuten van Stichting Pani.
Kijk hier voor het Jaarverslag Stichting Pani 2011 – 2012.
Kijk hier voor het Jaarverslag Stichting Pani 2013
Kijk hier voor het Jaarverslag Stichting Pani 2014